activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Dekalog zdrowych pleców

Dziś kilka słów na temat kręgosłupa, bo bóle pleców to już plaga dzisiejszego społeczeństwa. U niektórych osób spowodowane jest to występowaniem poważnych chorób, ale w większości przypadków to nasza wina. Dlaczego? Ponieważ nie dbamy o nasz kręgosłup. Jak często o nim myślimy? Zawsze wtedy gdy już boli. Łykamy wówczas proszki uśmierzające ból, idziemy na masaż, rzadziej do lekarza bądź fizjoterapeuty. Z powodu silnego bólu jesteśmy nieobecni w pracy, poddajemy operacjom, po których często zgłaszamy się nawet z wnioskiem o rentę, bo nie jesteśmy zdolni do wykonywania pracy zawodowej. Tymczasem o zdrowych plecach musimy pomyśleć zanim zaczniemy czuć ich ból. Zachowanie zdrowia i dobrej formy naszego kręgosłupa nie jest trudne. Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach i stosować je w życiu codziennym, niezależnie od wieku.

Kręgosłup utrzymuje nasze ciało w pozycji wyprostowanej. Ponieważ składa się z 32-34 kręgów pogrupowanych w odcinki:  szyjny, piersiowy, lędźwiowy i krzyżowy warunkuje nam sprawność i elastyczność. Za amortyzację wszelkich wstrząsów i możliwość poruszania całym kręgosłupem odpowiedzialne są krążki międzykręgowe, potocznie nazywane dyskami. Najważniejszymi w zachowaniu prawidłowej budowy kręgosłupa są mięśnie, przede wszystkim mięśnie grzbietu, ale również współpracujące z nimi mięśnie brzucha, mocne mięśnie pośladków i ud. Fizjoterapeuci wspominają również, że dla zdrowego kręgosłupa ważne jest prawidłowe wysklepienie stopy, czyli brak płaskostopia. Dbanie o dobrą kondycję tych mięśni na co dzień już od najmłodszych lat jest warunkiem zdrowych pleców.

Główną przyczyną krótkotrwałych, ale uciążliwego bólu pleców są przede wszystkim zła postawa, nadwaga, długotrwałe stanie bądź siedzenie, przeciążenia mięśni kręgosłupa, nadmierny wysiłek, ciąża i dla mnie najważniejsze UNIKANIE RUCHU.

Dzięki aktywności fizycznej wzmacniamy mięśnie. W przypadku poważnych problemów z plecami możemy ograniczyć ćwiczenia fizyczne, zmniejszyć intensywność zajęć bądź jedną formę ćwiczeń zastąpić inną. W zdecydowanej większości przypadków ruch jest jednak tą formą terapii, która uzdrowi nasz kręgosłup. Siedzący tryb życia i nieprawidłowa postawa podczas wykonywania codziennych czynności powoduje wyraźny dyskomfort. Osłabione mięśnie grzbietu i brzucha nie mają już siły utrzymywać naszego kręgosłupa w prawidłowym ustawieniu. A to już wystarczy do powstania poważnych kontuzji kręgosłupa. Człowiek, z racji swojej budowy, został stworzony do ciągłego ruchu a nie siedzenia za biurkiem, w samochodzie, przed komputerem. Dochodzący do tego przewlekły stres prowadzi do uporczywego bólu w okolicy szyi czy odcinka lędźwiowego. Dlatego codziennie znajdźmy chwilę czasu na aktywność fizyczną, zaczynając od prostych ćwiczeń, które możemy wykonać w biurze w czasie przerwy jak np. przeciąganie się, napięcie na kilka sekund mięśni brzucha czy pośladków, po bardziej specjalistyczną formę np. nordic walking lub aqua aerobik.

A na koniec dekalog zdrowych pleców, zaczerpnięty z portalu zdroweplecy.com

Dekalog zdrowych pleców

  1. Bądź aktywny! – wzmacniaj i rozwijaj mięśnie grzbietu;
  2. Ćwicz uważnie!  pamiętaj o wykonywaniu ćwiczeń zgodnie z instrukcją
  3. Pamiętaj o diecie!  nadwaga i otyłość to najwięksi wrogowie zdrowych pleców.
  4. Nie garb się!
  5. Przeciągaj się! 
  6.  Nie martw się!  stres i zmartwienie to Twoi wrogowie! – sprzyjają napięciu mięśni, a w konsekwencji ? bólom pleców
  7. Oszczędzaj kręgosłup! – Podnosząc ciężary ugnij kolana! zakupy noś w obu rękach, rozkładając ciężar równomiernie; szpilki zostaw na specjalne okazje, na co dzień wybieraj buty na 3-4-centymetrowym obcasie; włosy myj na stojąco, pod prysznicem, nie pochylaj się nad wanną
  8. Odpocznij!  chwila relaksu w ciepłej kąpieli czy odprężający masaż skutecznie zredukują napięcie mięśniowe i złagodzą bóle pleców
  9. Śpij wygodnie! wybieraj materace o średniej twardości, najlepiej te dopasowujące się do kształtów ciała i utrzymujące kręgosłup we właściwej pozycji;

10. Dbaj o zdrowie! bóle pleców mogą być wynikiem wielu dolegliwości niezwiązanych z układem kostnym czy mięśniowy

logosactivek.png

Oferta

opinie-trojmiasto-png.png

Kontakt

activEK – Centrum Zdrowego Człowieka
ul. Szyprów 4 (obok osiedla Nowe Orłowo)
81-561 Gdynia Orłowo

tel. kom. +48 501 546 150
e-mail: ek@acivek.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Copyright © 2019 ACTIVEK – CENTRUM ZDROWEGO CZŁOWIEKA.