activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Orzechy nerkowca są naturalnym antydepresantem

Nerkowce, to owoce drzewa nazywanego nanerczem, pochodzącego z Brazylii. Drzewo to ma niezwykłe owoce – wyglądem przypominającym jabłka, z których zwisają orzechy o nerkowatym kształcie. Wewnętrzna warstwa skorupki zawiera olejek o silnych właściwościach parzących, dlatego nerkowce praży się jeszcze przed usunięciem łupiny. Ich miękki, delikatnie słodki i lekko migdałowy miąższ uważany jest za najsubtelniejszy wśród wszystkich orzechów.

Nerkowce zawierają dużo białka (18%), magnezu, fosforu, cynku i żelaza (pod względem zawartości tych pierwiastków wygrywają ze wszystkimi orzechami).

Kaloryczność orzechów nerkowca: 553 kcal/100 g.

Orzechy nerkowca to terapeutyczny odpowiednik dawki Prozac’u. „Kilka garści nerkowca zapewnia 1000-2000 mg tryptofanu, który będzie działać jak leki przeciwdepresyjne na receptę”, mówi dr Andrew Saul, redaktor naczelny Orthomolecular Medicine News Service.

Jedna porcja nerkowców jest równoważna ¼ szklanki lub 34,26 gramów i zapewnia:

  • 37,5% dziennego zapotrzebowania na miedź
  • 25% dziennego zapotrzebowania na magnez
  • 28,4% twojego dziennego zapotrzebowania na mangan
  • 28,1% twojego dziennego zapotrzebowania na tryptofan

Tryptofan jest aminokwasem, który w organizmie człowieka ulega kilku przemianom, m.in. bierze udział w wytwarzaniu serotoniny – łagodzącej kiepskie samopoczucie, agresję, lęki czy odpowiedzialnej za uczucie zakochania (dlatego bywa nazywana hormonem miłości lub szczęścia).

Tryptofan nie tylko wpływa na jakość naszego nastroju, ale również:

  • bierze udział w procesie rozmnażania,
  • jest niezbędny do prawidłowego przebiegu laktacji,
  • uczestniczy w syntezie rodopsyny,
  • odgrywa ważną rolę w biosyntezie niacyny i witaminy B6,
  • reguluje przemianę materii (zmniejsza apetyt),
  • wpływa na układ immunologiczny człowieka (zwiększa odporność),
  • wpływa na metabolizm węglowodanów w ustroju,
  • uczestniczy w procesie wydzielania hormonu wzrostu,
  • jest niezbędny do budowy tkanki mięśniowej,
  • wpływa na poziom neuroprzekaźników: dopaminy, noradrenaliny i beta-endorfiny (ich poziom rośnie po spożyciu posiłku bogatego w tryptofan).

Tryptofan w organizmie człowieka jest również niezbędny do wytworzenia melatoniny – bardzo ważnego związku odpowiedzialnego za wysłanie sygnału w nocy, że czas na sen.
Tryptofan przy przekształcaniu w serotoninę potrzebuje witaminy B6,  wit. C i magnezu.
Naturalnymi, dobrymi źródłami tryptofanu jest są produkty bogate w białko np:

  • mleko,
  • biały ser,
  • żółty ser,
  • produkty sojowe,
  • mięso – zwłaszcza drobiowe,
  • ryby,
  • banany,
  • suszone daktyle.

Źródło:

logosactivek.png

Oferta

opinie-trojmiasto-png.png

Kontakt

activEK – Centrum Zdrowego Człowieka
ul. Szyprów 4 (obok osiedla Nowe Orłowo)
81-561 Gdynia Orłowo

tel. kom. +48 501 546 150
e-mail: ek@acivek.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Copyright © 2019 ACTIVEK – CENTRUM ZDROWEGO CZŁOWIEKA.