activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Kofeina w sporcie

Kofeina należy do związków chemicznych należących do alkaloidów purynowych, które występują nie tylko w kawie, ale także min. w herbacie (pod postacią jej odpowiednika-teiny), produktach zawierających ziarno kakaowe, popularnej ostatnimi czasy yerba mate (pod postacią mateiny) oraz jako ,,stymulujący dodatek’’ do napojów i żeli węglowodanowych przeznaczonych dla sportowców. Co ciekawe, filiżanka herbaty zawiera zazwyczaj mniej niż 60mg kofeiny, jednak dłużej parzona, mocna herbata może mieć więcej kofeina niż słaba kawa.

Zawartość kofeiny w samej kawie zależna jest od szeregu czynników, min. rodzaju i warunków uprawy kawy, czasu oraz metody parzenia. I tak, powszechnie spożywana arabica zawiera ok 2-krotnie niższą ilość kofeiny w stosunku do mniej popularnej robusty, z kolei rodzajem kawy która będzie miała największą zawartość kofeiny jest kawa parzona. Pamiętać jednak należy, że u osób na co dzień spożywających kawę, wytwarza się swojego rodzaju tolerancja i rzeczywiste działanie kofeiny jest nieporównywalnie niższe od tego, którego byśmy oczekiwali Słabsze działanie wykazuje również kawa z mlekiem, które hamuje wchłanianie kofeiny i ogranicza jej stymulujące właściwości.

Kofeina w sporcie

W 2004 kofeina została usunięta z listy substancji zakazanych przez WADA, zaś obecnie uznana jest za związek o udowodnionym działaniu ergogenicznym, należącym do grupy A suplementów i związków stosowanych w sporcie. Poprzez stymulacje ośrodkowego układu nerwowego kofeina odsuwa moment zmęczenia, wzmaga koncentrację i pobudza do dalszego wysiłku, co oczywiście jest niezbędne u sportowców. Pobudzający efekt odczuwalny jest po 30 min, zaś szczyt działania kofeiny przypada po godzinie od jej spożycia, co jest wskazówką dla sportowców którzy chcą w odpowiednim czasie przed treningiem pobudzić organizm lub planują na jakim etapie zawodów sięgnąć po żel, którego receptura wsparta jest obecnością kofeiny.

Kofeina a redukcja masy ciała

Sugestie mówiące o wpływie kawy na redukcję masy ciała mają swoje podłoże w metabolizmie kofeiny. Okazuje się bowiem, że paraksantyna, która jest związkiem chemicznym będącym głównym metabolitem kofeiny, potęguje lipolizę, a więc rozkład tłuszczów w organizmie. Działanie to jest jednak bezskuteczne przy równoczesnej podaży węglowodanów, czyli słodzeniu kawy lub też wcześniejszym spożyciu posiłku. Stąd też, częstą praktyką wśród osób pragnących usprawnić metabolizm kwasów tłuszczowych jest poranny trening na czczo, poprzedzony mocną gorzką kawą. Pamiętać jednak należy, że taki trening nie może być zbyt intensywny, jak również ma być tylko metodą usprawnienia przemian metabolicznych, nie zaś głównym narzędziem wykorzystywanym w celu redukcji masy ciała.

Wypłukiwanie składników mineralnych

Czy obiegowe stwierdzenie, że picie dużych ilości kawy ,,wypłukuje’’ wapń i magnez jest prawdą?

Na pewno prawdą jest to, że szczególnie producentom różnego rodzaju suplementów diety bardzo zależy, abyśmy tak właśnie myśleli. Spożywanie znaczących ilości kawy rzeczywiście zwiększa wydalanie wapnia i magnezu z moczem. Przy prawidłowo zbilansowanej diecie straty wymienionych biopierwiastków po wypiciu nawet 4 kaw dziennie są jednak zbyt niskie, aby móc uszczuplić ustrojowe zasoby wapnia i magnezu. W badaniach oceniających wpływ spożywania 400mg kofeiny na gospodarkę wapnia i magnezu nie wykazano znaczących dla organizmu strat żadnego ze składników. Dodatkowo, po okresie nieznacznego wzrostu wydalania biopierwiastków obserwuje się zwiększone wchłanianie tych związków ze spożywanych pokarmów.

Podsumowując, nie ma żadnych dowodów naukowych potwierdzających szkodliwy wpływ spożywania kofeiny na stan kości oraz gospodarkę wapnia i magnezu u osób przestrzegających zasad zbilansowanej diety.

Źródło

www.zywieniewsporcie.com

logosactivek.png

Oferta

opinie-trojmiasto-png.png

Kontakt

activEK – Centrum Zdrowego Człowieka
ul. Szyprów 4 (obok osiedla Nowe Orłowo)
81-561 Gdynia Orłowo

tel. kom. +48 501 546 150
e-mail: ek@acivek.pl