activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Chcesz być szczupły – jedz!

Brzmi nieprawdopodobnie, a jednak. Dobrze zbilansowana, całodzienna dieta powinna uwzględniać pięć posiłków  (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację). Przestrzeganie odpowiednich przerw między posiłkami oraz stałe godziny ich spożywania może stać się kluczem do walki z nadprogramowymi kilogramami.

I śniadanie stanowi 25-30% wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej i bezwzględnie powinno być spożywane rano przed wyjściem do pracy czy szkoły. II śniadanie  to 5-10% wartości energetycznej, obiad 30-35%, podwieczorek 5-10%, kolacja 20-25%. Przy tych proporcjach  pamiętajmy, że to co zjemy przed południem w większości zostanie metabolizowane, a to co spożyjemy później ? pójdzie w boczki. Nasz organizm wymaga regularnego dostarczania energii, którą wydatkuje przez cały dzień na pracę, naukę, normalne funkcjonowanie. Zachowanie powyższych proporcji spożywanej energii będzie dla nas optymalne i zdrowe. Niedopilnowanie tej zasady może prowadzić do niedoborów np. składników mineralnych lub nadmiaru dostarczonej energii do organizmu, co skutkować będzie odkładaniem się zapasów w postaci tkanki tłuszczowej.

Dlaczego tak ważne, oprócz ilości spożywanego pokarmu jest również stała godzina jego przyjęcia? Ponieważ nieregularne jedzenie sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak z różnych powodów.

Po pierwsze podczas zbyt długich przerw między posiłkami organizm może się ratować obniżeniem tempa przemiany materii. Spowoduje to gromadzenie się zapasów na przyszłe potrzeby energetyczne ustroju. To taka pozostałość po przodkach. Nasz organizm wykształcił w sobie mechanizm zabezpieczając przed śmiercią z głodu w przypadku długiego czasu, który mijał między upolowaniem zwierzyny, uzyskaniem plonów z pola itd.

Po drugie osoby spożywające posiłki nieregularnie mają mniejszą termogenezę. Skutkuje to dodatnim bilansem energetycznym, a w konsekwencji wzrostem masy ciała.

Po trzecie brak regularnych posiłków wywołuje momenty głodu, które powodują chęć spożywania produktów słodkich lub tłustych w pierwszej kolejności. Organizm wysyła takie sygnały dążąc do jak najszybszego wyrównania niedoborów energetycznych. Głodni rzucamy się więc na drożdżówki, ciastka, batony, panowie za to chętniej sięgną po przekąski smażone w głębokim tłuszczu np. frytki, hamburgery.

Zjedzenie 5 posiłków w ciągu dnia o stałych porach powoduje, że organizm przyzwyczaja się do ciągłego dostarczania odpowiedniej dawki energii i składników odżywczych. Dzięki temu potrafi nimi racjonalnie gospodarować. Spożywanie posiłków co 3-4 godziny powoduje, że organizm nie musi nastawiać się na dłuższe okresy głodu i nadmiernie gromadzić zapasów.           

Źródło:

  • Narodowy program zapobiegania nadwadze i otyłości oraz przewlekłym chorobom niezakaźnym poprzez poprawę żywienia i aktywności fizycznej 2007-2011
  • ZASADY PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA, Redaktor: prof. dr hab. n. med. Mirosław Jarosz
  • Regularne spożywanie posiłków, pojadanie między posiłkami, Katarzyna Wolnicka
logosactivek.png

Oferta

opinie-trojmiasto-png.png

Kontakt

activEK – Centrum Zdrowego Człowieka
ul. Szyprów 4 (obok osiedla Nowe Orłowo)
81-561 Gdynia Orłowo

tel. kom. +48 501 546 150
e-mail: ek@acivek.pl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Copyright © 2020 ACTIVEK – CENTRUM ZDROWEGO CZŁOWIEKA.