activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Szkoła pleców!

W dzisiejszych czasach większość dnia spędzamy siedząc: w pracy, w domu, prowadząc samochód itd. Taki tryb życia powoduje, że odczuwamy dolegliwości w lędźwiowo-krzyżowym odcinku kręgosłupa. Przyczynami tego rodzaju bólów są: zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, dyskopatie, urazy, wady wrodzone. Niewątpliwie również: nieprawidłowa postawa i jej następstwa, choroby układu nerwowego, nerek, jelit, trzustki, narządów rodnych. Czynnikami usposabiające do powstawania bólów krzyża są: nadmierne i długotrwałe przeciążenia kręgosłupa, nieprawidłowe podnoszenie znacznych ciężarów, nadwaga, nieprawidłowa i długotrwała pozycja siedząca, osłabiony gorset mięśniowy tzn. mm. brzucha, pośladków i grzbietu oraz naturalne starzenie się struktur kostno – więzadłowo – mięśniowych kręgosłupa.

Porady na co dzień

  1. Schylaj się zginając kolana i biodra a nie plecy.
  2. Stój prosto, ewentualnie stopę na zmianę ustawiaj wyżej.
  3. Nie pracuj długo w pozycji zgarbionej.
  4. Podnosząc ciężkie rzeczy trzymaj je blisko tułowia. Kiedy podnosisz cokolwiek ciężkiego napinaj mięśnie brzucha i używaj nóg. Zrób przysiad i jak podnośnik podnieś przedmiot prostując nogi w kolanach, zachowując przy tym proste plecy.
  5. Nie skręcaj tułowia. Obracaj się na stopach w pozycji stojącej, w pozycji leżącej obracaj się z pleców na bok i odwrotnie. Bark i biodro są w jednej płaszczyźnie.
  6. Pozycja siedząca: oparcie ustaw tak, żeby plecy były podparte na około 15-20 cm nad siedziskiem.
  7. Nie siedź w jednej pozycji nieprzerwanie przez dłuższy czas.
  8. Należy stać dynamicznie tzn. w miarę możliwości odciążamy kręgosłup podpierając górną część tułowia i stawiając jedną nogę wyżej. Stanie na baczność powoduje niestabilność postawy i powiększanie lordozy lędźwiowej.
  9. Nie leż z wyprostowanymi nogami  – aby uniknąć zwiększonej lordozy lędźwiowej, kolana muszą być ugięte, nogi położone troszkę wyżej. Również głowa powinna  leżeć nieco wyżej, w przeciwnym razie pochyla się do tyłu zwiększając lordozę szyjną. Leżąc na boku pod głowę podkładamy poduszkę lub ramię. Niewskazane jest podpieranie głowy i unoszenie tułowia, gdyż zwiększamy przez to boczny nacisk na krążki międzykręgowe.
  10.  Jazda samochodem – staraj się zachować odpowiednie ułożenie kręgosłupa: nieznacznie pochyl oparcie w tył, pod odcinek lędźwiowy podłuż wałek, głowę oprzyj na zagłówku, nie pochylaj głowy do przodu i opieraj się całą powierzchnią pleców. Rób częste postoje wysiadając z wozu.
  11. Obuwie – nieprawidłowe obuwie prowadzi do deformacji stopy, a to z kolei odbija się na stanie naszego kręgosłupa. Najgorsze są wysokie obcasy: powodują skrócenie ścięgna Achillesa, rozciągnięcie przedniej części nogi, przód miednicy przemieszcza się w dół i do przodu, to z kolei prowadzi do wygięcia kręgosłupa i uszkodzenia dysków międzykręgowych. Jakie powinny być buty (oprócz tego, że najlepiej modne i ładne) niski obcas, elastyczna podeszwa. Buty powinny lekko obejmować stopę, a przy tym nie krępować jej.
  12. Ciągnięcie czy pchanie? Zdecydowanie pchanie, ponieważ nie wywołuje to zgięcia i działania niekorzystnych sił na kręgosłup.
  13. Sięganie wysoko – sięgając wysoko obciążamy kręgosłup w sposób statyczno – dynamiczny, co jest niekorzystne. Sznurki do bielizny powinny być zawieszone na rozsądnej wysokości. Jeśli nie możemy czegoś dosięgnąć – warto skorzystać z małej drabinki lub stołka.
  14. Uprawiaj sport.
logosactivek.png

Oferta

opinie-trojmiasto-png.png

Kontakt

activEK – Centrum Zdrowego Człowieka
ul. Szyprów 4 (obok osiedla Nowe Orłowo)
81-561 Gdynia Orłowo

tel. kom. +48 501 546 150
e-mail: ek@acivek.pl