activEK – Centrum Zdrowego Człowieka

Blog

Przyczyny występowania wad postawy u dzieci.  

Postawa ciała człowieka kształtuje się przez całe jego życie, ale niewątpliwie najważniejszym czasem by o nią zadbać jest okres dziecięcy i młodzieńczy. Postawę ciała charakteryzuje między innymi: proste ustawienie głowy, fizjologiczne wygięcia kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej, prosty kręgosłup w płaszczyźnie czołowej, poprawnie wysklepiona klatka piersiowa, dobrze podparta miednica na głowach kości udowych oraz proste kończyny dolne z prawidłowo wysklepionymi stopami. Zaburzenie na polu jednej z tych cech ma wpływ na pozostałe i może prowadzić do powstania różnorakich wad układu ruchu.

Przyczyny wystąpienia nieprawidłowości bywają różnorakie: wrodzone wady postawy, zniekształcenia spowodowane przez przebyte choroby np. krzywice, zmiany kostne z powodu gruźlicy kostnej, ale również styl życia jaki prowadzi dziecko. Czasem wady postawy bywają skutkiem nieskorygowania wad wzroku lub słuchu. W takich przypadkach dziecko wyrabia w sobie nawyk np. garbienia się nad książką czy nastawia zawsze jedno ucho. Jednym z największych niebezpieczeństw jest siedzący tryb życia i jednostajność pozycji.

Postawę dziecka kształtuje środowisko, w którym najistotniejszą rolę odgrywa dom i szkoła. To oddziaływanie na organizm dziecka przypada głownie na okres niemowlęcy i wczesne dzieciństwo. Dziecko które nie zostanie nauczone ruchu przez rodziców, nie uprawiające żadnej aktywności fizycznej, spędzające czas przed telewizorem, tabletem itd. jest w dużym stopniu zagrożone wystąpieniem wady postawy, która zazwyczaj ujawni się w okresie szkolnym, ale zdarza się, że już w okresie przedszkolnym. 

Przyczyny mogą być bardzo niekiedy zaskakujące m.in. noszenie przez matkę dziecka tylko na jednej  ręce (tej  samej), karmienie dziecka ciągle tą samą piersią, zmuszanie dzieci do siedzenia w siadzie skrzyżnym, w którym zawsze ta sama noga jest z przodu, prowadzenie dziecka zawsze za jedną i tę samą rękę. To kształtuje wadliwą  postawę  ciała. Kręgosłup dziecka ulega lekkiemu skrzywieniu bocznemu. Czynności te wpływają na nierównomierny rozwój jednych grup mięśniowych przy osłabieniu innych. Ponadto nieprzewidziany dobór  zabawek  i  przyborów  może  przeciwdziałać  prawidłowemu kształtowaniu  się  postawy np. tak uwielbiana przez dzieci jazda na hulajnodze. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z konsekwencji do jakich może to doprowadzić. Pierwszym skojarzeniem rodzica, dotyczącym przyczyny występowania nieprawidłowości w postawie ciała dziecka jest konieczność przebywania w pozycji siedzącej w szkole, a następnie w domu podczas odrabiania lekcji.
Niewłaściwa pozycja ucznia może wynikać z siedzenia w ławce, która znajduje się z boku sali, albo w końcowym rzędzie. Dziecko żeby zobaczyć, co jest napisane na tablicy musi w nieprawidłowy sposób ustawić swoje ciało. Sytuacja ta powtarza się wielokrotnie, a do tego często występuje niewłaściwe  siedzenie  podczas  pisania z jedną  ręką  na  biurku  a  drugą  opuszczoną, źle dopasowany plecak, niewłaściwe obuwie itd. Dziecko wcześnie nabywa pewnych przyzwyczajeń w sposobie ustawiania głowy, ramion, kręgosłupa, bioder, kończyn dolnych.

Korekcja nieprawidłowej postawy, wyeliminowanie niewłaściwych nawyków ruchowych jest procesem długotrwałym i czasochłonnym. Jak widać czynników, które wpływają na nieprawidłowości postawy ciała jest mnóstwo. Konsekwencje wad postawy nie tylko sprawiają ból, cierpienie, ale także obniżają sprawność fizyczną, a w przyszłości źle wpływają na samoocenę. Skrzywienie boczne kręgosłupa daje w efekcie obniżenie jednego barku, czemu może towarzyszyć rotacja i wysunięcie jednego ramienia w przód z równoczesnym cofnięciem drugiego. Ogranicza to ruchomość obu rąk, przez to prawidłową pracę kończynami górnymi np. podczas pisania. Nieprawidłowe ustawienie miednicy  ogranicza  długość  kroku  i  wpływa  negatywnie na jego elastyczność. Wadliwe ustawienie kończyn dolnych, szczególnie stopa płaska przeszkadza w prowadzeniu długich marszów, wycieczek, nie pozwala uzyskać dobrych wyników w  biegach, skokach.

Wady postawy hamująco wpływają na rozwój naturalnych czynności ruchowych (chód, bieg, skok, rzut) stale przydatnym  w życiu codziennym. Ograniczają szybkość, zręczność, siłę i wytrzymałość. Ruch jako nieodłączny element życia każdego dziecka i podstawowy czynnik stymulujący wszechstronny rozwój, bywa bardzo często  niedoceniany przez rodziców jak i nauczycieli, co widać chociażby w zwiększającej się ilości zwolnień z w-fu czy likwidacji zajęć gimnastyki korekcyjnej.

Wady postawy to dziś bardzo poważny problem zdrowotny wśród dzieci i młodzieży. Nie powodują zagrożenia życia, ale są przyczyną długotrwałych dolegliwości i znacznego dyskomfortu. Według opinii lekarskich aż 80-90% dzieci ma wady postawy. Warto im zapobiegać, bo leczenie jest długotrwałe, kosztowne i uciążliwe. Wymaga wytrwałości, systematyczności – na ćwiczenia w ramach gimnastyki korekcyjnej, terapii wad postawy i zabiegi trzeba poświęcić wiele czasu. Najlepszą formą zapobiegania tym niekorzystnym stanom jest zachowanie równowagi pomiędzy pracą a wypoczynkiem, koniecznie czynnym. Większość wad postawy to schorzenia nabyte, więc można im zapobiegać! Natychmiastowe korygowanie wcześnie wychwyconych nieprawidłowości gwarantuje szybką poprawę i cofnięcie się lub zatrzymanie zmian.

 Źródło:

Kasperczyk T., Wady postawy ciała diagnostyka i leczenie, Kraków, 2004, Śliwa W., Śliwa K., Wady postawy ciała i ich ocena,Legnica 2002, Zayland - Malawka E., Ćwiczenia korekcyjne, Gdańsk 2003

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Copyright © 2017 ACTIVEK – CENTRUM ZDROWEGO CZŁOWIEKA.